Proje Başlığı

Öğrenme Analitikleri İle Desteklenmiş Uyarlanabilir Dinamik Zeki Öğretim Sisteminin Tasarımı ve Değerlendirilmesi

 

Proje Hakkında

Web 3.0 teknolojilerinden Web 4.0 teknolojilerine geçişin hızlandığı günümüzde Öğrenme Yönetim Sistemleri (ÖYS) de eğitsel veri madenciliğine dayalı makine öğrenmesiyle güçlendirilmiş ÖYS 3.0 olarak adlandırılan yeni nesil öğrenme sistemlerine geçişler başlamıştır. Diğer taraftan kitlesel açık çevrimiçi dersler (KAÇD - MOOCs) hızla büyümektedir, öyle ki; yalnızca 2018 yılında 1000’in üzerinde üniversite kendi KAÇD sistemlerini kurmuş ve bir yıl içinde 11.400’ün üzerinde dersi bu sistemler üzerinde öğrenenlerin erişimine açmıştır. Bu sistemler bir nevi ÖYS olmasına karşın öğretmenin sistemdeki etkisinin en düşük düzeyde olduğu ya da hiç olmadığı öğrenme sistemleri olarak ifade edilebilir. Bu sistemlerde öğrenme içerik ve materyalleri dersi alan tüm öğrenenlere aynı şekilde sunulmakta, öğrenenlerin bireysel farklılıklarına ve ihtiyaçlarına uygun bireyselleştirilmiş öğretim yapılamamaktadır. Bu nedenlerle yeni nesil öğrenme sistemlerini zeki hale getirerek, söz konusu problemlere çözümler üretilebileceği belirtilmektedir. Ancak bu tür sistemleri zeki yapma arayışları ve bu konudaki kavramsal tartışmalar hala devam etmektedir. Bu ihtiyaçtan hareketle gerçekleştirilen bu projenin amacı, a) uyarlanabilir yetkinlik test süreciyle öğrenenlerin öğrenme ihtiyaçlarını belirleyebilen ve öğrencileri bu ihtiyaçlara göre yönlendiren, b) öğrenme eksikliklerini gidermeye çalışan, öğrencilerin içerikle etkileşimlerini öğrenme analitikleri bağlamında izleyen ve öneriler sunan, c) öğrenmeleri dinamik değerlendirme süreçleri ile destekleyen ve d) öğrencilerin öğrenme yetkinliklerini sınayan çevrimiçi açık erişimli uyarlanabilir dinamik zeki bir öğretim sisteminin (UD-ZÖS) tasarlanması ve değerlendirilmesinin gerçekleştirilmesidir.

Yapay zekâ ve akıllı sistemler genel olarak; kullanıcıyı tanıyan ve ona göre davranan sistemler olarak tanımlanabilir. Bu tür sistemler veri yönelimli karar verme süreçlerine dayanır. Akıllı sistemlerin sağladığı avantajların eğitim alanında da kullanımı oldukça önemli ve çığır açacak nitelikte olduğu bilinmektedir. Bu nedenle; bu konudaki çalışmalar tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de henüz yenidir ve öncelikli gündem konusudur. Proje bir bakıma eğitsel veri madenciliği, makine öğrenmesi, yapay zekâ, uyarlanabilir değerlendirme ve uyarlanabilir öğrenme sistemleri ve öğrenme analitiklerini kullanarak e-öğrenme sistemleri (e-learning systems) ile akıllı öğretim sistemlerinin (intelligent tutoring systems) entegrasyonunu kapsamaktadır. Bu bileşenler ile geliştirilecek UD-ZÖS ile yapay zekânın eğitimde kullanımında öncü bir çalışma yürütülmesi hedeflenmektedir. Sistem tarafından öğrencilerin yetkinlikleri belirlenecek, onların bireysel farklılıkları ve öğrenme ihtiyaçları analiz edilecek ve bu analiz sonuçlarına göre öğrenciye özgü bireyselleştirilmiş öğretim ortamı sağlanacaktır. Projede geliştirilecek sistem sayesinde öğrenciler (bir öğreticinin olmadığı ortamda) başarılı ve başarısız olduğu ve aynı zamanda güçlü ve zayıf olduğu konuları görebilecekler, aynı zamanda bu eksikliklerini giderebilmek için başarısızlık yaşadığı noktaların çözümüne ilişkin sunulacak önerilerden yararlanabileceklerdir.

Geliştirilen UD-ZÖS’ün uygulaması ve değerlendirilmesi olan Eğitimde İstatistiksel Yöntemler Dersi kapsamında gerçekleştirilecek olup, değerlendirme süreci sonunda UD-ZÖS üzerinde hazırlanmış Eğitimde İstatistiksel Yöntemler Dersi açık erişim olarak lisansüstü öğrencilerin, araştırmacıların erişimine açılması hedeflenmektedir. Benzer şekilde geliştirilen UD-ZÖS talep edilmesi durumunda araştırmacıların ve eğitimcilerin erişimine açılarak UD-ZÖS tabanlı eğitsel içeriklerin üretimine ve bu konuda gerçekleştirilecek yeni araştırmalara katkı sağlanması hedeflenmektedir.